زنجیر جبران چیست و چه کاربردی در آسانسور دارد؟

فرض کنید یک مجتمع 15 طبقه دارید و برای آن یک آسانسور کششی طراحی کرده اید. این آسانسور زمانی که کابین و قاب وزنه در کنار هم قرار دارند متعادل هستند اما وقتی که از هم فاصله می گیرند کم کم تعادلشان به هم می خورد. اما چگونه متوجه عدم تعادل شویم؟ اصلا دلیل این عدم تعادل چیست؟

برای پی بردن به عدم تعادل، بر روی کابین قرار بگیرید و حالت رویزیون را فعال کنید. هر چه کابین به سمت پایین حرکت می کند مسلما قاب وزنه به سمت بالا حرکت می کند. سعی کنید به ازای هر دو متر یک بار کلید رویزیون را رها کنید. به مرور زمان متوجه می شوید که هر چه فاصله کابین و قاب وزنه زیاد می شود، هنگام توقف شوک زیادی به کابین وارد می شود! دلیلش هم این است که وزن سیم بکسل ها به سمت کابین افتاده است و همین امر موجب عدم تعادل بین کابین و وزنه ها می شود. در حالت برعکس نیز این موضوع کاملا مشهود است و اگر کابین را به سمت بالا هدایت کنید متوجه عدم تعادل خواهید شد.

این موضوع در ساختمان های مرتفع تر بیشتر به چشم می آید و لذا برای جلوگیری از فشار زیاد به موتور و متعلقات از زنجیر جبران استفاده می نمایند.

زنجیر جبران چیست و چگونه نصب کی شود؟

زنجیر جبران نوعی زنجیر فولادی با روکش پلاستیکی است که از یک سمت به زیر کابین نصب می شود و از سمتی دیگر به زیر قاب وزنه. وزن زنجیر جبران را طوری انتخاب می کنند که هم وزن با سیم بکسل ها باشد تا بتواند تعادل را در طبقات بالا و پایین برقرار نماید. لذا انتخاب زنجیر جبران بسیار مهم است.

زنجیر جبران آسانسور

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. فرهاد گفت:

    سلام.خیلی‏ ‏ممنون‏ ‏از‏ ‏ز‏ ‏حمات‏ ‏شما.زمانی‏ ‏که‏ ‏نفر‏ ‏تو‏ ‏کابین‏ ‏باشه‏ ‏که‏ ‏‏ ‏‏ ‏تعادگلال‏ ‏حفظ‏ ‏نمیشه‏ ‏؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!