سیستم VVVF آسانسور چیست و چگونه عمل می کند؟

از زمانی که آسانسورها اختراع شدند همواره این مشکل وجود داشته که چگونه می توان شک های ناشی از حرکت اولیه و نهایی آسانسور را کاهش داد. زیرا همانطور که می دانید آسانسور در شروع حرکت با دور تند استارت می خورد و زمانی هم که می ایستد به یکباره متوقف می شود که باعث ایجاد شک می شود.

از همین رو برای کاهش این شک ها و حرکت نرم آسانسور از درایوهای مخصوص موتورهای قدرت استفاده می شود. این درایوها را اصطلاحا VVVF (تری وی اف) می نامند که در واقع مخفف عبارت (variable voltage – variable frequency) می باشد.

همانطور که از نامش پیداست این سیستم با تغییر ولتاژ و تغییر فرکانس به آهستگی موتور آسانسور را به حرکت در می آورد و همچنین هنگام توقف نیز آنچنان سرعت را کاهش می دهد که به هیچ وجه تکانی را احساس نخواهیم کرد.

برای بدست آوردن اطلاعات کامل و جامع می توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید:

سیستمهای کنترل آسانسور مجهز به درایو کنترل سرعت ( VVVf یا ۳Vf )

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۱۷ دیدگاه‌

  1. محمد حلاجی گفت:

    سلام ،آیا شرکت شما بازدید و نصب ۳vfرا روی آسانسور انجام میدهند؟ما تصمیم داریم این سیستم را با مشاوره شما روی اسانسورمان نصب نماییم.با تشکر و احترام فراوان حلاجی

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      نصب درایو بر رو تابلوفرمانهای قدیمی (دو سرعته) بسته به اینکه تابلوفرمان شما مربوط به کدام شرکت هست بایستی توسط نماینده آن شرکت بررسی شود و معمولا شرکتهای مجری آسانسور اینکار را انجام نمی دهند.

  2. حسین دانشمند گفت:

    سلام آقای مهندس
    لطفا بفرمایید بهترین اینکودر برای درایو یاسکاوا و موتور الکامپ ایتالیا (MR12) برای آسانسور ۴ توقف، چیست؟ لطفا در صورت امکان چند مدل اینکودر را نام ببرید؟ با سپاس فراوان

  3. احمدی گفت:

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب مهندس شیرویی
    یه آسانسور ۵ ایستگاهه داریم که موتور دو سرعته داره که یه بار هم پاراشوت آن عمل کرده و تعمیر شده
    لرزشهای در حال حرکت آن کنترل شده ولی سر و صدای موتور زیاده خواستم ببینم با نصب درایو میشه ضربه های توقف رو کمتر حرکت رو نرمتر و صدای موتور رو کنترل کرد ؟
    یا باید دنبال تعویض موتور باشیم
    آیا نصب درایو خارجی روش درستیه ؟ و درایو مارک معتبر چیه
    ببخشید طولانی شد
    سپاسگذار

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      مسلما حرکت ابتدایی و انتهایی موتور بسیار کنترل شده و نرم می شود اما شاید صدای آن تغییری نکند. جهت نصب درایو بهتر است با نماینده تابلوفرمان آسانسور هماهنگی های لازم را انجام دهید تا بهترین پیشنهاد را به شما ارایه دهد.

  4. علی گفت:

    با سلام ما در یک مجتمع با نه طبقه و۳۶ واحد زندگی می کنیم که دوتا آسانسور دارد با موتورهای ۱۱٫۵ کیلو وات شینلر آلمان الان آسانسورهامون فرسوده شده می خوایم تابلو ها رو عوض کنیم بین تابلو آریان و آرمان فراز کدوم یک رو از نظر طول عمر پیشنهاد میدین

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      از نظر طول عمر هر دو تابلو مورد تایید هستند اما بهتر است بررسی نمایید کدام تابلو در منطقه شما خدمات بهتری ارایه می دهد تا از آن استفاده نمایید.

  5. امید گفت:

    سلام اقای مهندس ،میخواستم تابلو فرمان vvvf بگیرم برای خونه ،چهار واحده تک واحدی ،میخواسترم بدونم تابلو vvvf چند قیمت هستش البته بدون برق اضطراریش ،و هم چنیم بدونم کارکدک چیه ? اخه برای خرید رفته بودم فروشنده گفت اگه کارکدک بگیری به جای جعبه ریویزیون ،باتری به صرفه تره ،متوجه نشدم !ممنون میشم توضیح بدید

    • مهندس شیرویی مهندس شیرویی گفت:

      با سلام
      با توجه به درایوهای مختلف موجود در بازار و توان موتور شما می توان قیمت های مختلفی را مشاهده کرد. برای مثال اگر توان موتور شما ۵/۵ کیلووات باشد آنگاه تابلوفرمان درایودار را می توان از رنج قیمت ۳/۳۰۰/۰۰۰ تومان تا ۷/۵۰۰/۰۰۰ تومان مشاهده کرد.

  6. kazempour گفت:

    salam mohndes
    bara motore elkamp baa 4taa tavaqof kodom deraw baraa tablo vvvf behtare?
    toshiba yaa lx yaa l1000A?
    mamnon misham pasokh bedin

  7. حامد گفت:

    سلام شنيدم که سيستمي وجود دارد که در موقع قطع برق کابين را در نزديکترين ايستگاه متوقف ميکند و مانع گير کردن آن بين طبقات ميشود.
    در صورت امکان نام اين سيستم و طرز کار آن را بفرماييد که چگونه کار ميکند و نياز به چه تجهيزات اضافه و با چه قيمتي دارد؟
    ممنون

    • مهندس شیرویی محسن شیرویی گفت:

      با سلام
      سیستم نجات اضطراری برای تمامی تابلوفرمان ها قابل نصب می باشد و کافیست شما از نمایندگی تابلوفرمان مورد نظر بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهد.

  8. سعید گفت:

    سلام مهندس عزیز خسته نباشید . قیمت vvvf چقدر ? ما آاپارتمان داریم طبقه. آخر میشینیم صدای آسانسور خیلی اذیت میکنه . میشه vvvf روی تابلوی فرمان نصب کرد ? متشکر میشم راهنمایی بفرمائید

    • مهندس شیرویی محسن شیرویی گفت:

      سلام سعیدجان
      بله نصب سیستم VVVF بر روی تابلوفرمان امکان پذیر می باشد و باید از نمایندگی تابلوفرمان بخواهید تا این کار را برایتان انجام دهد.
      قیمت درایو هم چیزی حدود 3 میلیون تومان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!