محاسبه توان موتور آسانسور به صورت دقیق

سرعت آسانسور به جز در زمان استارت اولیه و توقف مقدار ثابتی می باشد. در این حالتِ تعادل، توان مورد نیاز آسانسور هنگامی است که نیروی وارد بر سیستم حداکثر مقدار را دارد. این توان را توان اسمی موتور می نامند. در حالت کلی رابطه توان به صورت حاصلضرب نیرو در سرعت بیان می گردد:

  P=F*V

توان محاسبه شده از رابطه فوق، توان ایده آل می باشد و با به شرایط واقعی مانند وجود نیروهای اصطکاک، موقعیت موتورخانه، نحوه سیم بکسل بندی، پیچش های مضاعف، تعداد فلکه های هرزگرد و موارد دیگر، توان مورد نیاز سیستم از توان ایده آل بیشتر می گردد. توان الکتروموتور نیرو محرکه آسانسور برای بیشترین مقدار بار به حساب می آید و در محاسبات، کابین آسانسور را در پایین ترین توقف ساختمان در نظر می گیرند. در این حالت با انتخاب ضریب تعادل 50% در محاسبه وزنه تعادل، جرم وزنه تعادل معادل مجموع جرم کابین و نصف ظرفیت افراد داخل کابین محاسبه می شود و به دلیل وجود همین وزنه تعادل در آسانسور، توان مورد نیاز نیرو محرکه آسانسور به شدت کاهش می یابد.
بنابراین می توان گفت نیرویی که به موتور آسانسور وارد می شود ناشی از جرم نصف ظرفیت کابین به علاوه جرم تراول کابل و سیم بکسل ها می باشد و مقدار دقیق آن از رابطه زیر محاسبه می گردد:

(بار نامتعادل)

q= ((p+Q-(p+Q/2)- Si+Mtrc/2)/I+s)/eta^n

که در آن:
p = جرم کابین بر حسب کیلوگرم
Q = جرم بار بر حسب کیلوگرم
Si = جرم زنجیر یا سیم بکسل جبران بر حسب کیلوگرم
S = جرم سیم بکسل های تعلیق بر حسب کیلوگرم
Mtrc = جرم تراول کابل بر حسب کیلوگرم
n = تعداد فلکه های هرزگرد
eta = راندمان فلکه های هرزگرد که عموما 95% در نظر گرفته می شود
I= ضریب سیم بکسل بندی
در نتیجه محاسبه توان موتور بر حسب کیلووات به صورت زیر بدست می آید:

 (P_m= (q*(Vc*I)*9.81)/(eta_ m*eta_ g*eta_ s*1000

q= بار نامتعادل بر حسب کیلوگرم
Vc= سرعت کابین بر حسب متر بر ثانیه
I= ضریب سیم بکسل بندی
9.81= شتاب ثقل بر حسب متر بر مجذور ثانیه

eta_ s = راندمان سیستم که تابع نوع ریل، کفشک ها و قطعات بکار رفته است که باعث تولید اصطکاک می گردند و عموما 95% است.

eta_ m = راندمان الکتروموتور که عموما 85% است.

eta_ g = راندمان گیربکس حلزونی که حدود 60% تا 70% است.

منبع: راهنمای جامع آسانسور و پله برقی – جلد دوم

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. Alir گفت:

    سلام لطفا درمورد محاسبات جک و پاور آسانسور مطلب گذاشته شود با سپاس فراوان

  2. سیامک گفت:

    سلام موتورهای گرلس که فاقد گیربکس هستند . درمحاسبات راندمان گیربکس را ۱ درنظر بگیریم یا عدد دیگری . باتشکر

  3. ادریسی گفت:

    سلام میخواستم من را در مورد نصب درب کرکره برقی راهنمایی کنید . عرض 3ونیم متر ارتفاع4 متر.موتور چند نیوتنی میخواد . عرض تیغه 8 سانت وزن هر متر مربع 7ونیم کیلو. با تشکر

    • عماد گفت:

      این اصولی نیست ولی جواب میده. طول ضربدر عرض ضربدر وزن موتور ها 100 نیوتن 120.. 140 وبالاترهستند . برای شما 120 نیوتن جواب میده. ولی بهتر 140 استفاده کنی. از روی تجربه ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!