آبکاری فلزات و اهمیت آن در صنعت آسانسور

صنعت آب فلزکاری یکی از قدیمی تـریـن صنایع جهان است بطوریکه مـی نویسند پیل الکتریکی ابداع شده در زمان اشکانیان جهت آبکاری فلـزات بکار می رفته. هر قطعه ای که تولید می شود و هر مصنوعی که ساخته می شود و برای اینکه قـابل عرضه باشد لازم است شکل ظاهری خوشایند داشته باشد دستیابی به ایـن منظور آب فلـز کاری از مهمترین و بهترین روشهاست از پیچیده ترین عضلات جهانی مسئله خـوردگی اتمسفری فلزات است برای غلبه بر این مشکل نیز آب فلز کاری یکی از مناسب تـرین و مقـرون به صرفه تـریـن راه هاست قطعات آلومینیومی تولید شده مقاومت چندانی در بـرابـر خـوردگی نـدارند مگر اینکه به روش اکسیداسیون آندی با قشر نازکی از اکسید آلومینیوم محافظت گردند .

کروم فلزی است بسیار سخت و در برابـر سایش و اصطلاک مقاومت خوبی از خود نشان می دهد بوسیله آبکاری کروم سخت می توان مقاومت قطعات رادربرابر سایش افزایش داد و باعث افزایش عمر آنها شد با این روش می تـوان از خـوردگـی قـطعات جلوگیری کرد و همچنین برای اصلاح انـدازه هـا و رفـع عیـوب ایجـاد شده در سطح قـالب هـا ؛ غلطک ها و بسیاری دیگر از قطعات سود جست. پوششهای سرامیکی روی فلزات به طور چشمگیری از خوردگی و اکسیداسیون آن ها در حرارتهای معمولی و بالا جلوگیری می کند مقاومت در برابـر سایش؛مقـاومت در مقابـل مـواد شیمیایی؛ مقاومت الکتریکی و انعکاس نور از خواصی هستند که با اعمال پوشش سرامیکی افزایش می یابد .ضمنا جنبه های تزئینی آب فلز کاری بر همگان روشن است و نیازی به توضیح نیست .

خط رنگ و آبکاری :

این واحد شامل ماشین آلات و خطوط به شرح ذیل می باشد :

۱-خط فسفاتیک : قبل از رنگ زدن قطعات به منظور تمییز شدن قطعه، قطعات فسفات می شوند.

۲- خط نیکل- کـرم(chrime – Nickle Plating ) : بـرروی طـوق های دوچرخه صورت می گیرد .

۳- خط آبکاری(Galvanising)  : قطعات ریز ( پیچ و مهره و…) گالوانیزه می شوند و آبکاری روی انجام می دهند.

۴-.خط رنگ الکترواستاتیک مایع و پودری

 فسفاته :

هدف از فسفاته کردن چیست ؟

فسفاته به دو منظور کلی صورت می گیرد :

۱-تمییز کردن سطح  ۲- چسبندگی بهتر رنگ برروی قطعات

 فسفاته یک لایه کریستالی است و عموما در صنایع فسفات و روی استفاده می کنند .

مراحل فسفاته کردن :

۱- ابتدا قطعات چـربیگیری می شوند . ۲- شستشو ۳- قطعه حساس می شود (activation ) : به این ترتیب که سطح قطعه برای ترسیب لایه فسفاته آماده می شود . ۴- فسفاته صورت می گیرد  ۵- شستشو که ممکن است در دو مــرحله صــورت گیرد .

۶- نهایتا قطعات خشک و از خط بیرون می آیند . ( روکش خاکستری رنگ )

خط فسفاتیک :

قبل از رنگ زدن یک قطعه : قطعه بـاید تمییز شود . در صنعت تمییز کـاری توسط خط فسفاتیک صورت می گیرد .

قـطعـاتی که از shat به قسمت فـسفـاته فـرستاده می شوند توسط نقاله یا بوژی قطعات را برداشته و چربیگیری مـی شوند (وان چربیگیری) . ۸۰ – ۶۰ درجه سانتیگراد دما می دهیم تا گرم شود .

زمان چربیگیری مرحــه دوم min 20 و دمای ۸۰ – ۶۰ درجـه و به مدت  ۵-۴ دقـیـقـه در وان های شستشو : شستشو داده می شود .

۱۵ وان داریـم که به ترتیب کار شامل موارد ذیل می باشند:

 ۱- وان  Loud یا   Un Loud2 – درایر  ۳- درایـه  ۴- Passivation : شفـافیت و خورنـدگـی و در مـواقعـی که از آب معمولی استفاده می کنیم و گرما می دهیم . ۶ و ۵- وان های چربیگیری ۷- شستشوی اول (آب معمولی) : توسط یکسری موتـورهای هـوا تعبـیـه شده است . ۸- شستشوی دوم ۱۴- وان اکتیوو یشن : پودری ریخته می شود : زمان ۴-۳ دقیقه : ۲۵ درجـه سانتیگراد  توسط اینچ آب گذارده می شود .قطعه فعال می شود برای هر واکنش شیمیایی آماده می شود . ۱۵- وان  (وان فسفاته روی) : زمان min 10 : مواد فسفاته روی یا فسفـاته تری کانتـیونیـک (T431) و نیتریک سدیم هم اضافه می کنیم .

درون وان ۱۵ ، محلول سبز رنگی است.که از زنگ زدگی جلوگیری می کند .

مهندس شیرویی

مهندس شیرویی

مهندس محسن شیرویی، مدیر فنی و فروش شرکت فرازجم کناره و متخصص در زمینه آسانسورهای گیرلس، روم لس، گیربکسی و هیدرولیک - کلایمر و بالابرهای ساختمانی تماس: 01135650184 01135650122

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

error: Content is protected !!